Followers

Sunday, April 5, 2020

Hello 2020 | Dak Iqy dan Pra Sekolah


Permulaan tahun baru 2020 yang baik walau tanpa kereta terbang, alaa kalau ada pon, belum tentu aku mampu beli, hahaha..Lagi haru nak tambah hutang kereta untuk kesekian kalinya, aku tengah bahagia sekarang ni sebab dah lepas 1 beban hutang kereta selama 9 tahun menanggungnya, padahal bamjoe yang bayar bulan, ko gebang je lebih kan..hahahah.

First of all, jangan ditanya kenapa tetiba wujud seketul post kat blog yang hidup segan mati tak mahu ni..hahaha..sebab nanti jawapannya sangat cliche..so azam tahun baru ni taknak bagi jawapan yang agak cliche sangat ni..hehehe...hadap jela bila tetiba muncul dan tiba2 tenggelam semula..maklumlah faktor usia..Zaman kita aktif dulu masa umur kite 20-an, skrg dah 30-an wakkk...hukhukhukhuk
Camne hari pertama di tahun baru korang? Okey ke tak okey? Permulaan hari di tahun 2020, aku ada 2 job haritu, sampai ke tengah malam baru jejak rumah, since aku dah tak bekerja sekarang, dan buat bisnes kecik2 dari rumah, aku dah tak kisah public holiday ke hape, aku langgar je, aku amik je job bila2 masa sahaja, tak macam masa aku bekerja dulu, aku sangat berkira soal cuti dan masa, hahahaha..Mungkin sebab tu gaji rasa tak cukup je kan, padanlah muka.Skrg bila dah kerja sendiri, aku lah kuli aku lah boss, maka marilah kite bekerja keras, tapi langsung aku tak kisah time cuti ke public holiday ke..aku happy je, aku rasa lebih happy dan tenang dan tak stress.Alhamdulillah, aku ditemukan dengan customer2 yang baik2, dan tak cerewet yang kaw2..Yang sikit2 tu biasa je bagi aku, lagipon aku memang spesis suka layan kerenah manusia.Ramai yang dari kalangan customer aku yang dah jadi kawan aku.

So macam biasa, tu baru mukadimah je, 3 perenggan yer mukadimah saje tau.Berbalik pada tajuk asal, aku happy giler tahun ni, sebab Dak Iqy dapat masuk Pra sekolah.Aku terlalu berharap sangat dapat pra sekolah ni,Tapi sedih jugaklah nak tinggalkan tadika sebelum ni, risau jugak takut Dak iqy taknak tukar sekolah, tapi alhamdulillah lepas bincang dengan Iqy , dia okey je , relax je, cuma mula2 asyik tanya lah kawan2 dia yg kat tadika lama ada sekali tak..Tapi takdelah dia membentak ke apa, dia follow the flow je.Ramai jugak yang DM aku kat IG camne Iqy boleh dapat Pra sekolah..Aku pun daftar online je, tu pon macam tak konpiden boleh dapat ke tak ni..Bulan julai kalau tak silap aku, dapat email mengatakan Iqy "tidak layak" untuk kemasukan Pra sekolah..Frust jugaklah masa tu, sebab aku berharap sangat dapat, walaupon tak konpiden.Tapi aku cuba buat rayuan, alih2, lagi 2 minggu nak buka sekolah, pihak sekolah call bagitahu iqy dapat tawaran untuk Pra sekolah..Ini tahun pertama, pihak sekolah buka 1 sessi lagi untuk sebelah petang..Nampakk tak..dah memang rezeki Dak Iqy kat situ, aku perasan jugak, rezeki yang baik2 selalu menyebelahi Dak Iqy, terima kasih Allah..


Dalam masa  2 minggu tu, kelam kabut lah buat persiapan, nasib baik belum bayar yuran kat tadika lama lagi, sebab dah deal nak bayar masa buka sekolah nanti, macam tahu2 je..Masa dapat call offer tu, esok tu kena terus daftar kat sekolah dengan bayar yuran sekali..Macam Prasekolah Iqy ni, yurannya RM158 dan yang penting bulan2 takyah bayar pape dah,phewww lega, syukur ya Allah, baju kena beli sendiri..tshirt putih berkolar, seluar hitam, kasut dan stokin hitam.
Pestaim kan masuk prasekolah, banyak lah benda baru yang dipelajari, persiapan pon ala2 nak masuk darjah 1 tau, siap join perhimpunan sekali, yang bagusnya tahun depan masuk darjah 1, dia tak kekok lah sebab dah biasa dengan persekitaran sekolah.



Nak dijadikan cerita, Iqy dapat sessi petang, sebab nak ikutkan tahun sebelum2 ni takde pon sampai kena tambah dua sessi bagai.. Tahun ni ibarat tahun rezeki bagi Dak Iqy kot.. boleh plak dia dapat last minit, sessi petang pon petang laa..Tapi dalam hati selalu jgak cakap kalau dapat sessi pagi kan best.. petang boleh relax, kebetulan sepupu Iqy pon dapat pra tapi dia sessi pagi, sebab dia pemilihan yg pertama, so kan best kalau sekali harung dua2 sessi pagi, sebab tahun ni aku start mengasuh dia sekali.



Tapi aku takdelah berharap sangat dapat tukar ke sessi pagi, takde pon bodek2 cikgu ke mintak tukar ke sessi pagi, bagi aku dah dapat ni pon dah bersyukur sangat dah.. Lagi nak banyak bunyik plak kan..hahaha..

Tapi tulaaa , dah nama pon rezeki kan.. betul lah orang kata, apa yang kita sebutkan tu akan jadi kenyataan,lambat atau cepat je..Ni tiba2 satu hari tu cikgu umumkan kat grup wassap, bagitau yang sessi pagi ada satu lagi kekosongan, sebab ada sorang pelajar tarik diri.So cikgu open pada siapa yang nak, sape cepat dia dapatlah kan.. kebetulan plak masa tu aku mmg tengah mengadap phone..Laju2 lah aku reply kata NAK..rupanya ramai parent yg berminat jgak nak tukar ke sessi pagi, tapi disebabkan aku yg pertama respon, maka rezeki berpihak pada Rizqy Hafiy Aish laaa.Alhamdulillah legaa..

2 ketul sepupu..satu sekolah, satu kelas, satu rumah tapi tak satu kepala, hahahha..kerja nak bergaduh aje..kalau baik pon seminit je..bila cuti rindu2an, bila jumpa gaduh...grrrrr....



Cantik je perancangannya..Senang lah aku pickup dorang sekali harung.Kalau tak jenuh nak kena pegi balik, ambik dan hantar sorang2, kalau dorg berlainan sessi..Disebabkan cikgu2 pon dah tau yang dorang berdua ni sepupu, cikgu bagi dorang satu kelas pulak, ikutkan aku nak dorang asing2 kelas,takut dorang bosan, kat kelas muka ko, kat umah pon muka ko, kat umah nenek pon muka ko...hahahaha.. nsb baik cikgu tak bagi dorang duduk sebelah2.. kalau tak lagi jemu lah masing2 mengadap muka masing2 sampai ke besar..haha..

Dan secara rasminya, tahun ni aku ada 3 job.. hahhahha..pengasuh, bisnes surprise, pemandu grab utk anak buah lagi sorang..memang busy giler..tapi masih sempat selit masa untuk mak aku sekali.. mana boleh tinggal mak aku sorang tu..suka nau mengekor aku kemana2, aku yg kadang macam kesian takut dia penat, tapi nak ikut jugak..baiklahhh mak.. jom kite.. haha


1 comment:

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)