Followers

Sunday, December 22, 2013

Makan kerang untuk tambah darah

Last check up aritu kan hb aku turun sikit...nurse kat KK tu suruh makan makanan yg boleh tambah darah macam kerang,bayam, daging merah..Balik je rumah bagitaw Abi, setiap hari lah dia bawak balik mknan2 untuk tambah darah..Risau kemain padahal hb turun ni normal la utk ibu2 mengandung..Tapi tetap kena pantau jgak lah kan..Kalau bab sayur bayam tu memang aku takkan makan lah sbb aku ngan sayur ko taw je lah kan,dari dulu musuh ketat..Tapi Abi buat cara lain supaya aku dapat jugak sedikit khasiat dr bayam tu..Gigih laki aku kan...hihihihi...Aritu dia masak ikan kayu masak lemak cili api letak sayur bayam..Macam pelik sikit..tapi Abi suruh makan gak sbb kuah lemak tu dah campur ngan khasiat bayam tu.Walaupon sikit jadiklah kan,dah susah sgt nk telan sayur nk wat camne kan..hukhukhuk...Aku menurut perintah je dengan harapan next check up hb kmbali cantik sperti biasa.

Weekend aritu plak Abi ajak gi makan kerang rebus plak.Nasib baik lah restoran area rumah aku ni ade jual kerang rebus..Kerang pon salah satu makanan untuk tambah darah..Ok, semangkuk jugaklah aku bedal..Agak2 semangkuk jugaklah darah aku bertambah kot...hahahaha..


Dan hasilnya, check up baru2 ni,HB aku dah kembali cantikk seperti sedia kala..Alhamdulillah, kembang hidung bila nurse puji..hehe.Result buku pink amat memberangsangkan, takde pen kaler merah dah..Biruu je macam dulu..



11 comments:

  1. betoi..hati ayam pun boleh kak..hati ayam masak kicapp..wawww cedappnyeee

    ReplyDelete
  2. bagusnyaaa dpt husby yg gigih cm tu. walaupun pelik, tp kreatif tuuu. hehe. demi bini dan anak tercinta :)

    ReplyDelete
  3. singgah dan follow blog ni,,,
    follow back me okey!

    salam blogger

    ReplyDelete
  4. Saper bleh tolak kerang rebus ni..
    2 mangkuk blum tntu ckup.
    Hehe.

    ReplyDelete
  5. Suka plak za bc entry2 nory..za je yg mls up entry psl ngndung kn..hoho..rajin je mkn buah jambu batu..insyaAllah ok hb tu..

    ReplyDelete
  6. Akak tak suke mkn kerang..musuh ketat nory sayur kan..akak bkn tahap musuh ketat dah nih kire musuh smp mati hahaha..memg xmkn kerang payah nau nak telan..kalau bayam akak.mkn

    ReplyDelete
  7. go nory go...sebaik takde alahan apa-apa kan?

    ReplyDelete
  8. makan coco crunch juga boleh menambahkan darah **ramai yang tak tahu :)

    ReplyDelete
  9. kalau nory muak makan kerang, roti bijirin dan buah anggur pun membantu jugak utk naikkan hb ni tau ... dan kalau nory lg rajin dan boleh minum habatussauda pun dah ok.. dapat minum sikit .. sehai sekali .. selamat mencuba... go .. go .. go .. demi baby...

    ReplyDelete
  10. thanks share tips tu.
    pertama kali juga ni tahu buat sayur bayam campur dengan msk lemak

    ReplyDelete

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)