Followers

Saturday, January 6, 2018

Ke Taiping ke kita?


Ni cerita throwback hujung tahun lepas, punyalah lama tak balik Taiping ni, last balik masa Dak iqy tak lahir lagi, Dak Iqy dah besar ni haaa baru ada rezeki jejak kaki kat sana.Sedara mara pun tengok Dak iqy kat FB je, ni kira Dak Iqy pestaim jumpa sedara mara belah sana secara empat mata.Taiping ni kampung sebelah bapa mertua aku, mak mertua plak kat Kuala Kangsar, Abi plak lahir dan dibesarkan di Behrang.Memang anak jati Perak lah kome ni yer yeop..ahahahaha..Dapat bini plak orang key ell lah konon2nya, tapi dibesarkan sebagai Dak2 Puchong..Gituuu...Bangga nau jadi warga Puchong yer..ahahahaha..

Sebab utama balik ke Taiping sebab anak buah sulung Abi kahwin..Besar dah anak buah abi kan, tak lama lagi kitorang jadi nenek dan atok lah jawabnya..Kalau belah Abi , anak2 buah panggil aku Makndak , kalau dah ada cucu buah nanti, jadi Opah Andak lah ekk..Ke camne?? Aduiyaiii...boleh tak panggil Nanny je..hahahahaaa...Terasa ke"tua"an nya disitu tauu...Takpelahhh kalau dah tertulis rezeki dapat pangkat "datok-nenek" awal kan..hehehe..

Kitorang gerak dari Puchong lepas maghrib, singgah Behrang rumah mertua, sebab nak konvoi sekali dengan adik beradik Abi..Tunggu punya tunggu, pukul 1pg kot baru kitorang gerak ke Taiping dari Behrang..Sampai Taiping pukul 4 pagi..Semua dah tidooo..Mujur aku sempat tido dalam perjalanan..Sampai2 je terus sibuk kat dapur tolong ipar duai buat persiapan makan beradap.First time aku involved bab persediaan makan beradap ni..Family Abi memang suka memasak, sebab tu Abi pon menurun bakat suka memasak jugak..hehehehe..Dah setel semua, terus bersiap nak ke rumah pengantin plak, malam tu kitorang bermalam rumah pakcik Abi, penuh rumah, tapi walaupon ramai serumah, tapi selesa..Mungkin sebab rumah pakcik besar kot, bilik air pun banyak, takde kes berebut2 bilik air nak mandi..hahahaha..2 malam jugak lah kitorang bermalam kat rumah pakcik, meriah tuk tang tuk tang lah rumah pakcik 2 malam berturut2..





Sedondon dengan ipar duai, sakan bergambar sampai lupa nak tangkap gambar dengan pengantin ..Gambar dekat kameraman je ada kot..huhuhuu...Tak lepaskan peluang karoke jugak masa kat kenduri tu.Tu pon Abi paksa ajak duet...Dah lah tak bagi aku nyanyi sorang2, dia paksa ajak duet plak..Eeeee saboo jela aku..Aku siap sound lagi, abg nak duet, nyanyi sedap2 ehh...hahahhaa...siot punya bini..Laki aku kalau nyanyi konpiden sedappp je memanjang,.Iya konpiden tu penting, tapi tengok keadaan lah...ahhaahahahah...Ampun banggg...


Adik beradik sepupu sepapat Abi..


Petang sikit tu, kitorang balik rumah pakcik, sebab memasing semua tak tidur satu malam kan, aku pon tidur2 ayam je malam tu, pagi dah busy kat dapur..Ngantuk, pening semua ada, dapat baring, selelap...Perghhh lega rasa..Tetiba Abi kejut plak, ajak makan durian, ntah mana ntah dia kutip, masuk kebun agaknya..Aku sedap mentidooo..hahahaa..Dapatlah merasa buah durian..Tapi tahun ni kan durian tak berapa nak jadik, so tak puas sebenarnyaa, nak makan lagiiii...uwaaaaa..Malam tu dorang main kompang, adik beradik Abi memang semua pandai main kompang, aku masa sekolah rendah dulu pon main kompang jugak, kecik2 dah ada duit poket sendiri beb, hasil main kompang..hehehehe..Dak Iqy tunjuk minat jugak main kompang ni, maybe boleh jadi pelapis dah besar nanti..hehehe..



Esok tu pagi2 dah bangun, lepas sarapan semua dah get ready nak pergi mandi kolam, excited lah bebudak, mak pak budak pun excited..Dak Iqy seronok lahhh, dah lama dia ajak mandi kolam ni..Baru buka resort ni, kolam takdelah besar mana, kitorang 1 family pon dah penuh satu kolam, acaner...hahahaha..Meriah hoiii...Lepas mandi kolam, aku dengan tak tukar baju basahnya, dorang ajak masuk kebun plak, aku okey ajee...Dengar kebun aku dah bayang buah durian, rambutan, dan sebagainya...HEAVENNNN...hahahaha...Tapi malangnya durian duk atas pokok lagi, macam takde tanda2 nak gugur, maybe next week baru gugur, bukan rezeki kami lah jawabnya, so kitorang tebang pokok rambutan jelaaaa...Dappnyerrr rambutan..









Dak Iqy seronok masuk kebun, aku sengaja lepaskan dia, dia pon pelik kenapa aku tak marah dia main kotor, ni pembelajaran jugak sebenarnya, aku biasakan dia dengan alam semulajadi, bagi pegang tanah, bagi pegang daun, suruh pegang buah, kutip buah atas tanah, tengok atas pokok, panjat pokok, pegang kulit pokok..Biar dia rasa seronoknya alam kanak2 ni sebenarnya, budak2 sekarang kurang dapat peluang macam ni, tak macam kita masa kecik2 dulu, kadang kalau balik kampung, aku kasi can dia main hujan..Tapi hujan sekarang tak sama dengan hujan dulu, sekarang ni lepas bagi main hujan, aku bilas balik dia dalam bilik air..heheehehe..



Ni jela antara hasil tangkapan weolss pada hari tu, buah rambutan je la pun yang ado...Durian nampak gayanya bukan rezeki kami..Babai durian..Kat Key Ell durian mahaiiiiii...Sedih kita wakkk..Rasa nak duduk kampung tanam pokok durian je..hahaha..Petang tu baru kitorang gerak balik, tapi kami singgah Behrang dulu hantar mertua, alang2 sampai Behrang pun dah tengah malam, Abi pun dah tak larat nak drive, aku lagi lahhh malas nak drive malam2 ni..So kitorang check in rumah mertua plak satu malam lagi.Kakak Abi pon join sekali, esok tu akak masak sedap2 weyyy...Syok betul kalau kakak abi ada, dia ni kalau masak, sedappp je memanjang, aku kalau balik kampung, kalau akak ada, keje aku makan je 24 jam..hahahaha..



Main game dulu sebelum balik, budak2 ramai kena "gula-gula dari neraka" ni..Susah betul nak kenakan orang2 besar ni..hahahhaha..

Sebahagian keluarga besar sebelah Abi

Adik beradik , ipar duai dan anak2 buah .. 




1 comment:

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)