Followers

Monday, June 19, 2017

Percubaan pertama, jadik ke idok?

Jumaat aritu, balik kerja singgah umah mak, mak ajak berbuka sekali, Abi plak balik kerja awal haritu, dia nak masak kari kepala ikan dan bawak rumah mak sekali, perghhh banyak plak lauk berbuka aritu.Alhamdulillah.Lepas berbuka, ingat nak balik rumah dulu, nak mandi   dulu baru datang balik rumah along aku.Sebab malam tu nak start buat kuih raya ngan Kokti (kak ipar).Sekali Dak Iqy tertidur plak kat rumah mak, abi lepas berbuka terus pergi rumah along teman merokok dia.hahahah..Alaaa rumah along depan je rumah mak.Tu yang main pergi balik je tu.

Dalam kul 8 lebih, Dak Iqy tak bangun2 lagi, mula tu ingat nak suruh Abi jaga Dak Iqy kat rumah, sebab kalau dia ikut aku sekali gi rumah  along, mau tak tenteram aku nak buat kuih, asyik nak bergaduh je dengan Dak Dicha.Pastu kalau gaduh diam2 takpe, ko tau jela anak aku kan, sangat sinonim dengan jeritan yang kuat terpekik terlolong.Ya Allah pening kepala.Sementara dia tido tu, aku lari jap pegi rumah along aku, saje melawat kawasan, dah sampai tengok Kokti dah ready bahan2 atas meja.Terus aku suruh buka oven dia yang tak pernah guna tu..Bila dah buka, terus rasa tak sabar nak mula, so kitorang start je buat kuih Abi pon taknak balik sebab nak sembang dengan along sambil tengok2 kan Dak Iqy.



Kitorang buat semperit dahlia untuk kali pertama nya..Semperit susu rangup diluar cair dimulut gituuu..Wahhhh tak semudah yang disangka buat semperit ni, nak sediakan bahan2 tu senang, dah siap adun pon senang.Yang mencabar nya masa proses picit acuan tu, umang aiiii..Round pertama, sampai lebam2 jari aku, sampai pegang apa pon tak rasa, round 2 dah jumpa rentak, barulah laju sikit kitorang buat..Ya Allah ..sakitnya tangan.Ni baru buat semperit..hahahahah..


Disebabkan pestaim buat , masa pertama kali masuk oven tu, agak hangus jugak lah..sebab tak  kenal lagi oven tu kan, kali kedua bakar dan seterusnya baru lah ok..Tapi yang hangus tu pon sedap jugak..hahahahhaha...Kul 11 mlm camtu, Abi balik bawak Dak Iqy sebab dia dah mengamuk2, gaduh dengan aku.Aku memang tak boleh buat kerja kalau bising2 ni, anak aku tu setiap saat terjerit..Tak paham aku...Aku suruh diam, dia lagi jerit.Kenapalah ko pilih menjerit sebagai hobi..adehhhh..Dia dah balik, barulahhh tenang sikit aku buat kerja.Kul 2 pg baru aku gerak balik rumah, nasib baik dekat je, tu pon takut jugak nak drive sengsorang, jalan nak keluar dari taman rumah mak aku ni gelap.Bulan pose pon kau ingat "dia" takde..Ade jeeeee sebenarnya..urghhh seram..Alhamdulillah selamat sampai rumah.

Dah lah sebelum nak masuk area rumah aku tu, kubur..hahahahah...Punyalah laju drive, habis lobang semua aku langgar janji cepat sampai rumah.Dah sampai rumah, parking full weyyy..Tak pernah2 parking full camni..Ke sebab aku pestaim balik lewat waktu camni, tu yang parking full.4 kali aku pusing blok aku tu.Takde satu pon..Last2 aku park kat tempat tong sampah, aku main selit je..Lantakkk ahh..Esok pepagi, Abi pergi alih parking kat tempat lain.huhuhuhuu...

6 comments:

  1. tahniah berjaya buat kuih raya semperit..sy pun tak pernah buat lagi..hehe

    ReplyDelete
  2. cantik biskut nii.. hehe mesti sdp kann

    ReplyDelete
  3. Comel2 je semperit tu. Homemade lg sedap kan buat sdri je kat rumah

    ReplyDelete
  4. terbaik la nory...
    menjadik la kira nyer tu.

    ReplyDelete
  5. terbaik la nory...
    menjadik la kira nyer tu.

    ReplyDelete

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)