Followers

Wednesday, January 10, 2018

Kenangan Hari pertama Dak Iqy ke sekolah (playschool)


Alhamdulillah, seminggu dah berlalu musim persekolahan.Hilang dah nervous aku.Dah boleh tarik nafas lega, dah makin teratur jadual hidup seharian aku.Takde lah struggle mana, aku je yang nervous lebih, good job, Nory ..

Hari pertama sessi persekolahan Dak Iqy hari selasa haritu berjalan lancar.Alhamdulillah..Walaupon pada mulanya, aku agak gelabah ayam jugak lah, sebab masa kat rumah, Dak Iqy dah start merengek taknak pergi sekolah.Aku dah risau buat nya dia mengamuk taknak pergi sekolah kang camne.Aku cuti sehari je, abah Iqy yang beria2 cuti sampai 4 hari..Risau Dak Iqy nangis katanya.Bagi aku konsep aku senang je, hantar & balik je macam selalu aku buat kalau hantar pengasuh.Tapi Abah Iqy ngada2 suruh aku temankan Dak Iqy, yang dia tunggu dalam kereta je, sebab abah Iqy sejenis yang tak sampai hati tengok anak nangis kang ada yang dia kendong bawak balik je Dak Iqy tu..Heyyy mana boleh camtu kann..Dia pantau dari luar je..

So hari pertama aku tunggu jela, sebab aku nak tengok jugak moment2 hari pertama Dak Iqy sekolah kan..Hari pertama walaupon dia tak menangis, tapi dia dok cebik2 jugaklaa, dok ajak balik masa budak2 lain tengah beratur..Lepas tu dah masuk kelas, dah jumpa kawan baru, baru lah muka tu dah senyum2, gelak besar bagai.Tapi siap warning aku lagi, mama jangan balik..hadoiiiyaii..



Ni masa hari pertama, hari pertama dah start aktiviti dah.Nampak lah dia enjoy dalam kelas, cuma dia sejenis yang tak sabar nak balik, asyik cakap lambatnya nak balik.hahahaha..Nasib baik hari pertama kelas 2 jam je, so sekejap jelaaa..Tu pon puas kitorang tunaikan janji, sebab sebelum tu kan dia taknak pergi sekolah, so abah dia tabur lah janji manis, kalau Iqy pergi sekolah, abah bawak pergi Tesco beli mainan..Choiii...Balik sekolah masuk je kereta, " abah, jom pergi tesco, Iqy dah pergi sekolah dah" hahahaha...Padan muka abah!! ..Anak abah kann, abah memang tak pernah menghampakan..suka lah tuuu..nyampahh!!

Hari kedua, ada drama sikit, aku ponteng kerja sebab konon2 lepas hantar Dak Iqy sekolah, nak gi dating jap dengan abi..hahhaa..Hari kedua Dak Iqy dah seronok nak pergi sekolah tapi dia tak bagi aku balik jugak.Tapi masa hantar kat pintu pagar sekolah, aku terus blah masuk kereta..Dak Iqy menangis laaa citer dia.".Mama,mama, "....Masuk kereta kena marah dengan abah iqy..sabooo jela aku, aku baru feeling nak pergi dating berdua2an, choiii sangat abah iqy ni tauu..Yang aku plak siap cakap " cepat abg, kite lariii ,nnt Dak Iqy lagi susah nak berhenti nangis." Yang abah Iqy plak sound aku " salah cara syg ni, biar anak camtu" ..heyyy kalau lah laki ni tahu, inilah cara terbaik nak bagi anak lebih berdikari, kan bagus...Ni dia balik cakap cara kita salah..Dia hampir2 nak turun kereta, nak bawak Iqy balik okey..Mujur aku sempat tarik tangan abah Iqy.Kalau tak, buat malu je ngan teacher2..

Pastu aku ingat Abi terus drive balik, rupanya dia pusing satu tadika tu, pastu stop kat belakang tadika, sampai Dak Iqy berhenti menangis.Siap cakap 5 minit lagi kalau Dak Iqy menangis lagi, abang nak bawak Iqy balik..Mujur sekejap je nangis nya, dah masuk kelas okey dah..Pastu teacher hantar wassap cakap, "Iqy okey dah mama, nangis sekejap je tadi"..Barulahhh abah Iqy nak balik..Heyyy saboo jela aku ngan abah Iqy ni tauuu..Sempatlah pergi dating sarapan berdua jap, tu pon cepat2 ajak balik, rupanya balik nak masak nasi utk anak bujang dia, takut anak dia laparrr balik sekolah..Hahahaahhaha...Alahaiii abah ni comell laa..


Ni gambar hari kedua, teacher Iqy wassap, amboiii jumpa jodoh plak dia..hahaha..Abah kau kat umah punya lah susah hati, kau berjodoh2 disitu yer..Mama yg kena marah tauuu..hahahaha..
Hari ketiga plak, no drama, (phewww), lek lek je menonong masuk pagar tadika, aku pon dah start kerja, tenang mak pergi kerja nakkk..Alhamdulillah..nampak makin bersemangat plak, kan dah ada pencetus semangat kat sekolah..ahhaha...Dari hari pertama dia dah ushar Aleesya tu, duduk pon nak sama2.Teacher plak rajin wassap gambar Dak Iqy, tanpa diminta pun.Teacher cakap, puas dah tukar tempat dia dengan aleesya, alih2 dia cari aleesya jugak nak duduk sebelah2.hahaha..Balik sekolah abah dia ambik naik motor, siap pergi melepak kedai mamak makan roti canai mereka dua beranak itu okey..Mak kat opis melukut di tepian gantang menunggu time nak balik..hahahahaa..Iqy balik pukul 11.30 haritu, pukul 11pg abah Iqy dah terpacak kat depan sekolah, punya tak sabo nak ambik anak ..hahahahaha..
Gambar hari ketiga, tenkiuuu teacher rajin share gambar Iqy.Yang abah Iqy pun excited hari2 tunggu apa Dak Iqy nak tunjuk (kerja sekolah) , balik sekolah nanti, dulu dia yang berat hati nak lepas Iqy pergi sekolah, katanya Iqy kecik lagi, kesian lah apa lahhh yadda yadda...Sekarang dia plak excited lebih..Bapak2 semua mmg camni eh peel nya..Mak2 jugak hati kental kannn..Iqy dah big boy lah abah, bukan baby lagiii..

Hari keempat paling bersemangat, pagi tu dia bangun sendiri, aku tak sempat kejut lagi.Tetiba bangun membebel dan kelam kabut " laaa nape Iqy tak pergi sekolah lagi ni" "dah siang dah ni"..hadoiiii...tak menyabor2..Malam pon sekarang tido awal, pukul 10 umah dah gelap, terkulat2 aku tido awal..hahaha..Dak Iqy lagi kelakar, pukul 7 dah ajak aku tido " mama jom lah tidur, esok sekolah nanti ngantuk"...Agak2 lah pukul 7 nak oiii...Mak rasa takde life plak tido pukul 10 apatahlagi pukul 7ptg..hahahahhaa..
Ni gambar hari keempat yang teacher share kan..Setiap hari balik sekolah mesti excited bukak beg, nak tunjuk apa dia buat kat sekolah..Dan hari keempat ni jugaklah, Iqy baru berani nak bagitau teacher yg dia nak kencing, 3 hari sebelum ni, dia dok tahan kencing sebab malu nak cakap teacher..Haishhh..Sampai kat umah berlari ke toilet sebab nak kencing..sabooo jela aku..Hari keempat ni baru hilang malu dengan teacher ehh..dia cakap "Iqy malu teacher tengok bebird Iqy"..ahahahaha..

Semoga terus bersemangat pergi sekolah yer Iqy..Mama nampak tenang, tapi kat opis dok terkenang2 jugak, apalah anak aku buat kat sekolah tu..Tiap hari pergi sekolah, dalam kereta berjela2 nasihat aku tarbiah kat dia..Main elok2, jangan tolak kawan, jangan gaduh2, jangan bising, nak kencing bagitau teacher, turun tangga elok2, heyy macam2 aku pesan..Setiap hari benda yang sama je biar kasi dia ingatt..heheheh..Semoga Allah sentiasa melindungi anak ku sepanjang ketiadaan dan keberadaanku...Aminnnn ya rabbal alaminn..


sempatlah mak create video buat kenang-kenangan di hari tua..hahahaa..Pengalaman hari pertama start sekolah..Alhamdulillah diberi peluang merasai pengalaman berharga ni..Mujur Dak Iqy tak ikut perangai mama, mama masa tadika dulu, arwah atok (Zainol) yang hantar, pastu menangis2 takmo pergi sekolah, jenuhlah atok menunggu depan pintu sekolah, sampai mama berhenti menangis..Kesian Atok kau Iqy oiii..hikhikhikhikhikk..Lalu abah pon menyampuk, Iqy ikut macam abah masa kecik2, abah tak nangis pun pergi school..Elehhh buleh percaya ke abah kau niii..Ntah2 lagi teruk...Boooooooo (Maybe sebab tu abah Iqy ambik cuti banyak sempena awal2 Iqy start sekolah ni, dia ingat Dak Iqy copy paste perangai aku lah tuu...hahahaha...)Ternyata mak kau lebih banyak drama..Yaaa sehingga kini...Ku akuii..Eh nape tetiba terbuka aib sendiri ni...hahahahh..
Oklah byeee...



2 comments:

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)