Followers

Wednesday, March 21, 2018

TORA DATANG LAGIIIII

 

Perghhh rasa kekok plak bila lama tak menaip kat sini..Apa khabar uolls? Ingat lagi ke sape ni?? seketul blogger yang makin hari semakin sendu kekdahnya.Agak2 kenapa lama sangat aku tak jenguk blog kesayangan ni? haaa sape dapat teka memang terer lahh...Ok tak payah teka lah, meh nak bagitau ni haaa, bahawasanya aku dah pon hampir 3 bulan mengandung...WHATTTT????? Ok takyah nak percaya sangat, aku tipuu jee..Sebenarnya dah hampir 3 bulan aku bergelar suriramm ramm rammm , surirumah uolsss..Kerjaya idaman iolls, surirumah zaman sekarang boleh dikelaskan sebagai kerjaya jugak sebab bukan jenis surirumah yang duduk duduk saja..Surirumah zaman sekarang boleh katakan semuanya lagi ligat cari duit sana sini..Aku antaranya lah, memang dah set dalam kepala walau berhenti kerja, aku tetap kena bantu kewangan suami, dah lah aku spesis yang berhenti ikut suka je, takde notis takde apa, angkat kaki, cabottt...Cian laki terkuzut tetiba kena cover semua, ampunnnnn bang...hahahaha..

Sepanjang jadi surirumah ni, alhamdulillah tetap ada rezeki nya, walau tak banyak, tapi tak pernah lagi lah sampai tak makan..Buat bisnes sikit2, buat tempahan bouquet surprise, jual handbag, jadik uber part time, part time lain2, eh macam2 lah aku buat demi mencari duit poket sendiri,biar orang luar tak nampak kegigihan kita, takpeeee tak marah, janji family terdekat dan suami tahu betapa gigihnya aku, org luar nak cakap kite duduk saja, cakaplah wak..ada aku kisah..Cuma bila tak keje ni tak dapat lah nak menyimpan,maklumlah baru nak merangkak jadi surirumah bekerjaya...hahahah..Yang penting kite dapat bantu laki kite, boleh setel yuran sekolah anak, bayar bil astro pon dah rasa bangga wak..awak nak perlekeh jugak, silakan lah awakk...kan kite dah cakap kite tak kisah, cuma terkilan je dgn mulut bawang awak tu. 

Eh tapi kan aku rasa aku belum boleh lagi jadi surirumah, sebab aku ada target jugak..So nak kena kerja jugak walau apa pon terjadi sehingga lah tiba waktu matang untuk menjadi surirumah tetap.hahahhaha..Kite dah biasa dapat gaji tetap wak..Bila bergantung pada bisnes semata2, kita kadang jadik tak keruan memikior nak kejar sale lagi, nak buat kerja lain lagi, kite dah lah buat 5,6 kerja sekali gus sepanjang jadi surirumah ni...Untung sikit pon kita sapu wakkk..Rezekii tu kann..So aku rasa aku kena kerja balik, dan run bisnes as a part time. .Haaa baru lah tak usik duit bisnes..Aku akan terus bekerja, walaupon peratusan untuk aku berhenti krja secara mengkhinzir buta amatlah tinggi dan dijangka akan berulang lagi..hahahahha...Cumanya bisnes mungkin akan slow sikit lah, sebab weekdays kan kerja..Kalaulah boleh belah dua badan ni...urmmm...

Kenangan manis sepanjang jadi surirumah hampir 3 bulan ni adalah aku rasa lebih tenang, dapat spend time dengan family..lebih2 lagi dapat teman mak aku breakfirst hari2 setiap kali lepas hantar Iqy pergi sekolah, bawak mak pergi check up, bawak gi pasar dan bawak pi IKEA...Hahahaha..Betullah orang cakap kalau kite buat mak ayah kite gembira, murah rezeki kita kan, tak kerja pon boleh belanja mak tau, kadang aku pelik jugak, beza masa aku kerja dulu , nak belanja sebulan sekali pon susah,sebab duit cukup2 je sampai ujung bulan.Nampak tak???.Dan aku dapat asah skill memasak aku, hampir tiap hari masak weyyy, tapi masak untuk Iqy jela...Petang Abi balik kerja, dia sambung masak plak..hahhaha..Jadik surirumah pon, Abi still tolong buat kerja2 rumah macam biasa..Tenkiuuuu Abi..

Pastu kan yang bestnya jadi surirumah ni, pagi2 takyah kejar masa nak bersiap, sebab aku paling malas nak bersiap, lagi2 bila kejar masa ni, macam sekarang ni, bangun pagi, fokus siapkan Iqy sorang je, pastu hantar sekolah, pergi breakfirst ngan mak, pakai biasa2 je udah, mekap pon takyah..Best betul..Pastu kadang2 balik  breakfirst , cuci2 mata kat Tesco atau Aeon Big dulu, tak shopping dapat berjalan pon dah seronok dah..Lepak borak2 ngan mak, baru balik masak, pastu get ready amik Iqy sekolah..Bagi Iqy makan, mandikan siap2, layan dia buat homework, pastu buat kerja2 umah sikit, kalau ngantuk, tido jap...Oiii bapak besttt...Walaupon jadi surirumah ni masa cepat nau berjalan, tahu2 je dah petang, dah malam..cepat betul masa berjalan kan..Tu kalau free takde tempahan, tapi kalau ada tempahan or amik stock handbag, aku hangkut mak aku sekali buat kerja.Mak aku memang suka ikut aku gi mana2.Kaki jalan mak aku niii..huhuhu..

Dan yang paling berharga nya adalah, dapat dekatkan lagi diri dengan pencipta..Bukan niat nak riak ke hape, tapi nak share antara "goals" aku bila jadi surirumah, aku nak perbaiki solat aku yg kadang buat kadang tinggal, amalan aku, mengaji aku, dhuha aku, semua yang aku tak sempat buat atau erti kata lain aku lalai sebelum2 ni, alhamdulillah DIA permudahkan urusan aku..Aku target nak khatam lagi sebelum start keje balik ni, sikit je lagiii ..Doakan aku tauuu...#roadtokhatam 

eh banyak tau nak share sebenarnya, tapi taktau nak citer mana dulu...Kehadiran Jimbo the cat dalam keluarga kecil aku, dia datang masa aku start berhenti kerja, masa aku tgh struggle taktau camne perjalanan hidup selepas berhenti secara mendadak ni, aku anggap dia pembawa rezeki, aku bela dia, sebelum ni tuhan je tau, betapa aku nak sangatttttt bela kucing lagi..Tapi selalu tak jadi sebab takut tak mampu bagi dia makan, padahal masa tu aku bekerja kot..Sekarang tak kerja, aku macam eh boleh ke aku bagi dia makan ni, kang kebulur plakk anak bulu ni..Tapi alhamdulillah , hari2 makan ikan rebus, ayam rebus dak Jimbo tu..Aku sendiri kagum beb...heheheheh

Nanti sambung sembang lagiiii...semputlahhh lama tak menaip...hahahha


1 comment:

  1. wah bestnya kerja sendiri nory..kita ni banyak hutang xleh suka2 hati berhnti mcm awak..xde org nak tanggung lagi..haha

    ReplyDelete

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)