Followers

Sunday, June 30, 2019

Raya 2019

Aci tak??? Berzaman tak hapdet blog, tiba2 je muncul cerita pasal raya..hehehe..Tahun ni excited sikit raya sebab first time merasa cuti raya yang unlimited. Takyah susah2 apply cuti, takde rasa sayang nak amik cuti sebab takut cuti habis.. syukurrr ya Allah diberi kesempatan merasa pengalaman ini..

Tahun ni giliran beraya sebelah family aku kat Puchong..Team raya di bandar gituuu... memang lah suasana beraya dikampung dan dibandar tu berbeza, tapi bagi aku beraya dimana2 pon asalkan family disamping kita, itu yang lebih bermakna..tak gituuu...BamJoe plak tahun ni tak dapat cuti raya..Mujur lah rumah mak dekat je wey.. senang nak lari2..pikul beg start kereta jalan..takdan habis lagu raya, dah sampai..alhamdulillah...duduk dekat ngan family pon satu rezeki kan..

Aku memang spesis shopping baju raya last minit, betul2 malam raya baru menggelupur cari baju raya..shopping raya pon aku tak beriya sangat, ala kadar je.. tak macam dulu2, rajin turun KL malam raya redah lautan orang..fuhhh sampai satu tahap, aku dah serender dah weyy..beli baju raya kat Uptown dan kedai dekat2 rumah ni je..setellll... baju pon takde brand2 prima val3t lah, jakel la apa laaa.. asal murah, cantikkk, ON.. gituuu konsepnya setiap tahun..pastu menyesal, sampai rumah tengok kaler tak sama ngan baju Iqy dan BamJoe..hahaha..padan lah muka kooo.. last minit sangat kan..hamekkkk..mujur lah dalam kumpulan warna yang sama..nak sedapkan hati..藍

Malam raya, tugas memasak jatuh kepada BamJoe..hahahaha..menantu pilihan sangat kan..tiap kali giliran kami, memang BamJoe kena masak..Mak aku masak rendang ayam, Bamjoe masak Laksa..aku bab masak lauk pauk ni memang fail, so aku buat desert jelaa.. mak aku request buatkan kek batik & puding karamel....itu jelaaa yang aku paling terer pon..dan paaaaling laku keras.. itupon cenekel, puding karamel takdan nak buat.. malas nak berebut dapur ngan BamJoe..hahaha..

Pagi raya plak, dapat berita sedih, makndak aku meninggal dunia pagi raya.. kelam kabut bersiap ala kadar, lepas sembahyang raya, salam2 semua, alas perut sikit, terus gerak ke Ampang ziarah arwah..BamJoe pon kalau tak masuk kerja pukul 10pg, nak mintak cuti kecemasan tak dapat, dapat masuk lambat je..lepas  setel kebumi semua, balik rumah sambung balik makan2 dan layan tetamu.. dapat jugak beraya dengan BamJoe di hari raya pertama.. walaupon masuk keje pukul 5 petang..hehehe ..








Disebabkan pagi raya tadi rushing nak ke Ampang, kita repeat bergambar di petang hari.. aku memang spesis pakai baju raya sehari suntukkk.. barulahhh raya.. hahahahah..dari lepas zuhur sampai ke tengah malam, tetamu tak putus2 kat umah mak aku.. sebab sedara mara aku memang sume kat sini2 je..raya pertama tu rumah mak aku memang port utama laa..
Pastu dah setel kemas rumah mak lepas tetamu balik, aku pon balik rumah aku balik, sebab nak kemas beg, raya kedua ikut mak plak beraya ke Pahang ( rumah family kak ipar) & Terengganu ( rumah maklong aku). Tinggallah BamJoe kat rumah dengan Jimbo sape suruh tak dapat coti..hahaha.. jgn risau BamJoe izinkan je..lagipon jiran sebelah rumah ,maklang aku sendiri.. boleh tengok2kan BamJoe..hahahaha..takdelahh BamJoe kesunyian sangat..cerita raya kedua dan seterusnya sambung entry baru lahh.


Family kecilku... along aku turn beraya rumah mertua kat Pahang..jadinyaaa tinggal jelaaa beberapa ketul disini.. asalkan ada mak & papa, raya aku tetap rasa meriah..hikhikhikk... tapi bila kaum kerabat semua datang rumah mak aku, penuhhhhh giler rumah.. 






1 comment:

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)