Followers

Wednesday, September 18, 2019

Raya kedua kemana tu?

Raya kedua ni, tibalah giliran kami plak beraya.. kemain jauh beraya sampai Pahang dan Terengganu..Tahun ni tak balik Melaka kampung mak aku, sebab bulan depan nak balik sekali ada kenduri..mula2 macam taknak ikut, pastu mak aku beria2 ajak, sebab kalau aku tak ikut nanti mak aku takde geng..aku ngan mak aku kan BFF..hahaha.. BamJoe pon izinkan, lagipon kalau aku tak ikut, takkan nak melangut je kat rumah musim2 raya nii, BamJoe keje..mauuu berendamm air mata aku sambil layan lagu Air mata syawal, sbb teringat kat mak aku..hahaha..makanyaaa mohlerrr ikut..

Singgah Pahang dulu rumah family kak ipar (kokti)  aku kat Kuantan.. kebetulan  abah Kokti tak berapa sihat, beraya sambil ziarah lah ni.. mak & papa aku memang mesra dengan kedua2 besan nya.. setiap tahun dorang gilir2 melawat besan2nya.. paling terkesan tahun lepas kebetulan giliran mak melawat besan ( mertua) aku.. tak sangka tu raya terakhir mak mertua aku.. sempat beraya bersama sebelum mak mertua meninggal dunia pada 12 syawal tahun lepas..genap setahun tahun ni..al fatihah untuk arwah mak mertuaku..

Alang2 singgah Kuantan tu, kebetulan rumah family Kokti dekat dengan Pantai Beserah..Along aku ajak gi jalan2 kat Pantai.. kot2 nak bergambar ke dia kata.. dia gilir2 lah hangkut aku, Iqy dan adik aku naik motor ke pantai tu..dah macam naik roller coster, kemain hanatt dia bawak motor kat kampung ekk..hahaahah..aku dahlah duduk menyenget tu sebab pakai baju kurung, hoiii nasib baik tak tercicir aku kat tengah jalan weyy..ahhaahah..
Dah sampaiii pantai haruslahhh jakun, maklumlahh kat Puchong ada lombong je, ada buaya plak tuu.haha. ni laut okey lauttt..Dak Iqy plak dah menggelupur nak mandii laut., mujur lah "ayah" (along) rajin melayan.. Sambil2 tu bergambar lah berkeping2 dua..ngehngehhngehh.. ginilaaahh kalau 3 beradik berjumpa.. tak ramai tapi kami ada.. jarak umur kami jauh2, tapi bila bergabung semua jadi kanak2 ribena..tak sedor diri masing2 lagi2 yang lebih tua ituu..hahahaa..藍







Tengah seronok bergambar, mak aku call, korang tak reti nak balik ke?? Menggelupur lah masing2 baru ingat jalan pulang..mujur hari raya, mak tak menyinga..hahaha..ampun makkk..
Perjalanan diteruskan ke Kemaman, Terengganu plak, rumah maklong aku, maklong aku asalnya sebelum ni duduk kat Pantai Dalam, KL.Lepas pencen ni dia decide duduk Kemaman, sebab dekat kampung suami dia..kadang2 je dia balik rumah KL tu..maklong pon duduk berdua je..anak2nya semua kat KL turn beraya umah mertua, so kitorang check in jelaa rumah maklong untuk 2 malam..tgh2 malam aku ngan adik aku siap pegi drive thru McD lagi..mujur tak sesat.. waze buat hal lak tetiba..insaf kejap sebab keluar malam2.. kalau tempat sendiri takpela..tmpat yang kite tak biasa, rasa lain macam tau..pukul 10 pon sunyi giler...apatah lagi kul12 tgah malam..tobatt wey masa tuu..hahaha..
Dak Iqy plak, mujurlah behave je ..dia memang behave je kalau gi mana2 ngan aku, kalau BamJoe ada je dia ngade2.. tapi masuk malam kedua dia dah start dah rindu abah dia..huhuuhu...masa video call abah dia okey je gelak2 happy2..tapi lepas call, tetiba dia cakap " Iqy rasa nak sedih pulak, iqy rinduu abah, iqy sayang abah, iqy nak tido ngan abah".. haaaa sudahhh!!! tetiba plak dia sayu malam tu, mujurlahh kejap je sedihnya terus tertido... nasib baik esok tu nak balik dah..kalau extend lagi satu malam, mau meraung2 teringat kat abah dia.. hahaha..mak dia jugak cool, laki jauh, makin kuat mentedarah..haahaha..elehh tp dalam hati siapa tahu..sape tak rinduuu laki weyy...ye takk?藍

Masa kat kemaman tu, kitorang beraya rumah sedara mara sebelah paklong maklong jelaa.. pastu jalan2 cari makan.. hari nak balik tu nak singgah breakfast kat Hai Peng, tutup plak.. terus je singgah beli kopok lekor, baru gerak balik.. ada lah kena jammed sikit tapi tak teruk sangat laa.. pukul 6 petang selamat sampai ke Puchong terchintaaa...alhamdulillah..kembali ke pangkuan suami..dak Jimbo pon kemain rinduuu kat aku, dukung takmo lepas.. aduhaiii...nasib baik BamJoe sudi tengok2kan Jimbo.. bini jauh,  belai kucing kesayangan bini pon jadiklah kan bang..hahaha..

0 comments:

Post a Comment

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)