Followers

Friday, April 7, 2017

Tetiba rajin ke dapur

Ni citer weekend lepas, entah dari mana datangnya semangat nak ke dapur.Biasa tu kalau weekend, betul-betul masak lauk untuk Dak Iqy je, lepas perut dia dahlah, aku tak makan pun takpe.Aku ni jenis yang kalau takde makanan, aku boleh je teruskan hidup, tapiii kalau ada makanan, dah kenyang pun aku rasa nak makan lagi selagi tak habis.Buruk nau perangai kan..Kadang tu time weekend aku malas nak masak lauk aku, pagi2 tu aku masak lauk sup sayur je untuk Dak Iqy, sebab Dak iqy ni spesis nak makan yang berkuah2 je.Macam aku plak suka berlauk, macam ayam ke, ayam masak merah ke, tapi Dak iqy tak suka ayam..huhuhuhu..So biasanya aku akan masak lauk aku dan Abi time petang dekat2 masa Abi nak balik kerja nanti.Sebab biasanya Abi kerja time weekend, kalau ada weekend yang Abi tak kerja, tugas aku jadi lebih mudah lah, sebab Abi akan masak dari pagi sampai ke malam punya stock makanan, meriah perut hakak tau..hahahaha..

Sebelum kukus

Tapi weekend haritu terlebih rajin plak, dari hari tu dok mengidam nak makan puding karamel, hari2 gugel resipi, senang je pun cara nak buatnya tu, bahan-bahan pun senang nak dapat, dan tak renyah sangat nak ayak2 tepung ke hape, tapiiii tu lah, kerja senang pun bertangguh nak buat, dari sehari ke sehari nak buat tak buat-buat.Tapi weekend haritu, kebetulan mak bagi sepapan telur ayam kampung, gred A plak tu, jenuh nak pikir camne nak bagi perabih telur-telur ni nanti.Last-last terus rasa nak buat puding karamel .Nasib baik semua bahan ada,sebab dah siap2 beli sebelum tu, cuma tak buat je lagi..hahahaha..



Sebelum tu brekpes dulu pagi tu, ayam KFC ada lebih 2 ketul Abi beli malam sebelum tu, aku panaskan dalam oven, pastu panaskan roti2 yang aku beli semalam, jadikklah buat alas perut pagi2, kenyang sampai ke malam gamaknya..hehehehe..

Lepas brekpes,maka busy lah aku kat dapur buat puding karamel..Yang bestnya first trial, not bad lah, menjadikkkk tau puding karamel hakak..Sedap plak tu, manis je.Cuma gula dia je kurang kuning, sebab aku tak reti masak gula hangus, aku guna salah teknik dah, dah siap buat, baru Abi ajar cara betul,maklumlahhh first trial kan, mohon maaf kan...Aku ni kan suka manis, so memang aku jenis yang suka manis-manis ni, biasa aku beli kat bazar ramadhan, puding dia tu tawar, kuah gula plak sikit je, huhuhuhu,,Kalini  haaa, puding ada manis lite2, kuah lagi lah manis...perghhhh sedapppnya...Aku makan sorang je, Abi makan jugak, tapi sepotong je, sebab dia kurang gemar manis-manis ni, Iqy lagi lah, tengok pelik je, dia taknak makan, makan lah kau nasi sup sayur mama tu, lagi berkhasiat, yang manis-manis ni biar mama makan..hehehehe..Kirim kat mak aku 3 slices, mak cakap sedap suruh buat lagi, dia cakap tak cukup 3 slices..hahahahah..


Bila dah berjaya buat dessert sendiri, mulalah duk gugel resipi2 lain plak, sekarang kan banyak resipi yang senang2, aku plak suka cari yang boleh kukus2 je, sebab aku takde oven, microwave buat panas2 lauk tu ada lah, nak bakar kek tak lepas, so aku gugel resipi yang kukus2 je, sekarang ni dalam perancangan nak buat apam susu plak, alahaiii tekak ni macam2 tau sekarang ni..Kena extra rajin lebih sikitlah camni, mau tiap kali weekend aku duk mengukus je nanti..heheehehehehe...pastu kan teringin nak buat puding sumi plak untuk Dak Iqy, semoga ku rajin menjelang weekend nanti...Fuhhhh fuhhhh fuhhh..

Jangan tanya resipi ek, sebab malas nak type..Korang gugel je, berspah-sepah resipi keluar, ada yang tak guna telur, ada yang guna telur, letak strawberi bagai..Lantakk situ lah, aku pilih resipi paaaaling simple dan senang je..heheheheh, janji dah selamat masuk perut..




1 comment:

  1. sedapnya.mila ada oven tapi takde microwave haha..tapi tetap malas jugak oven pun terhias kemas dlm kotak dari pindah aitu tak guna-guna haha...

    ReplyDelete

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)