Followers

Friday, October 10, 2014

Mama Iqy Homemade : Bubur Nasi + Carrot + Brocolli

Entry sebelum ni aku kongsikan resipi Mama Iqy Homemade : Bubur Nasi + Carrot +Kentang , kalini aku nak share resipi Bubur Nasi + Carrot + Brocolli plak..Yang pastinya kedua-dua gabungan mantap carrot dan brocolli ni sangat kaya dengan vitamin yang diperlukan oleh si manja kite.Ewahhh aku sekarang dah macam pakar pemakanan kanak-kanak plak kan, muahahahah...

Ada yang tak tahu lagi tentang kebaikan Brocolli dan Carrot ni ? Boleh tanya encik Google, macam-macam ada..


Bahan-bahan yang diperlukan..

1) Beras (secukupnya)
2) Brocolli (sekuntum, ermm betul ke sekuntum, ke seketul?)
3) Carrot


Ni penyediaan untuk masak, dah siap potong2 banyak mana yang diperlukan, macam dalam gambar ni, ni masa baru first time nak kenalkan Iqy dengan Brocolli..Tu yang aku letak sikit je buat rasa-rasa..Sekarang aku letak banyak-banyak kuntum dah sebab Iqy sukakannya..Yeay!!! Carrot dalam seinci cukup dah, sebab bila potong jadik banyak..Beras plak ikut lah nak letak banyak mana, macam aku letak suku cawan..Sikit je, sebab nanti dah jadi bubur, dia jadi banyak..


Masak nasi sampai jadi bubur, agak-agak hampir jadi bubur baru masuk kan brocolli dan carrot, sebab kalau letak awal2 nanti hilang plak khasiat brocolli tu, nak lagi bagus, kukus brocolli tu..Tapi rebus pon ok, sebab masa blend aku blend sekali dengan air rebusan tu, so khasiat dia tak lari mana lah kan..Selamba je buat "mazhab" sendiri...hahah




Bila dah jadi bubur, blend lagi supaya dapat tekstur bubur yang halus tulus dan mulus gituu...
Ni kalau baru start kenalkan anak dengan bubur lah..Kalau dah 7 bulan keatas dah boleh dah start bagi bubur yang agak kental sikit teksturnya..Sesetengah budak tak suka cair sangat, ikutlah selera anak masing-masing..Macam anak aku, dia takde banyak bunyi nya..Senang bela budak tu..hahah..


Selesai memblend bubur nasi tu, aku tapis plak..Part ni kalau taknak follow pon takpe, sebab lepas blend pon dah halus dah bubur tu, cuma aku terpaksa akur perintah suami paksa aku lakukan sesi menapis plak..Aku ikut jelaa demi mendapat bubur nasi yang halus tulus dan mulus gituuu...hehehe


Taraaaa!!! Siap dah Bubur Nasi Carrot Brocolli ( bubur ashikk Eyyet O'olli)..
Setakat ni mangkuk tu tak pernah berbaki lagi..Liciiinn je semedang...Itulah rahsia disebalik ke"sado"an abam Iqy...heheeh..

Jemput cuba try test kawan-kawan...!!

5 comments:

  1. Sedapnye. Baby bullet tu comel sgt. X pernah beli gadget lg nk blend mknn ank.

    ReplyDelete
  2. Untunglaaa iqy mama rajin masak .... pos kat mushang sikit boleh iqyyyy? Hehehehehe

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum nory.. wahh bestnya. sedap mama nory buatkan solid food iqy. nyummi...

    ReplyDelete
  4. best je tengok baby bullet tu..haihh

    ReplyDelete
  5. maknan bayi tapi saya pulak yang dok terasa2 macam sedap bubur ni..hahah

    ReplyDelete

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)