Followers

Thursday, November 12, 2015

Mama Iqy Homemade : Sarapan sihat

 
Cuti Deepavali haritu, aku kemain bersemangat waja bangun awal nak readykan sarapan untuk si anak bujang toang2 aku ni.Jangan ingat Robocar Poli je yang hebat, mama pon hebat jugak taw..hahaha..Poli mana reti readykan breakfirst ni.Makan pon belum tentu dia pandai. (apa motiff haku jeles sangat dengan si Poli tu?kuikuikui) 
 
Disebabkan Abi kerja hari tu, maka berdua-duaan jela aku dengan dak Iqy kat rumah, bahan-bahan masak semua aku dah siap-siap beli sehari sebelum tu, sebab aku malas nak keluar rumah time cuti tu, yelaa cuti sehari je pon, memang nak rehat je kat rumah malas keluar, dahlah petang selalu hujan, tido lagi best weyy..hahaha..
 
Dak Iqy ni sejak dah makin pandai bercakap ni, kemain lagi, suka suki je bagi arahan..Bangun pagi je dah mintak "mamam', mintak "shushuwa"..Paling win dia dah pandai bagitaw kalau dia berak..Selamba je panggil "Mama....yak..yak"..Grrrr...Rasanya macam dah boleh start "Potty train" dahni..Tapi nanti dulu lah..Cepat sangat lah pulak rasanya..hihihi..Kasi can dia manja-manja dulu pepuas..Relax laa belum 2 tahun lagi..Apsal cepat sangat membesar ni Iqy oiii..
 
 
Sambung cerita, dah bangun awal pagi tu, terus lah ke dapur potong-potong bahan yang nak digunakan.Aku taktaw nak bagi nama apa kat resipi ni, tapi tujuan aku satu je, nak biasakan Iqy makan sayur, takut dia terikut peel aku yang tak makan sayur langsung ni..Sila ikut abah ye anak, makan sayur baik untuk kesihatan..Mama taw memang baik untuk kesihatan, tapi mama memang takleh nak telan, taktaw kenapa..So, Iqy je lah makan untuk mama ek.Bila tengok Iqy sihat, mama pon akan sihat..InsyaAllah. 
 
Nak resipi ke? Alaaa simple mimple je, segan plak hakak nak share, tapi takpe, sharing kan is caring..hikhikhik..
 
Bahan-bahan:
 
- Tomato Cherry/ Baby tomato
- Brocolli
- Kentang / potato
- Crab drummet (frozen) betul ke nama dia eh?
 
 
Cara-cara:
 
Kukus Brocolli dan kentang.Brocolli jangan kukus lama sangat, agak-agak je..Potong cherry tomato kepada beberapa bahagian, ikut kesesuaian cara makan anak.Macam Dak Iqy, tomato tu dia suka kalau dibuang biji, kalau tak buang, dia taknak makan, asyiklah sebut "eeee...eeeee...yekk"..Eleh poyo je taw..So aku kutip balik tomato tu buang biji baru dia makan.Brocolli pon dia boleh ratah macam tu je.Suka aku tengok dia makan..Walaupon aku tak makan sayur, tapi aku nampak macam sedap je sayur tu.Harap anak aku makan sayur sampai ke besar jangan jadi macam aku..hukhukhuk
Dah siap semua, boleh deko ikut kreativiti memasing, masa ni lah nak tunjuk skill ala-ala masterchef..kahkahkahkah..Hidangkan bersama sekotak susu Dutch Lady perisa Chocolate..So yummy...susu lain pon boleh, kalau Dak Iqy, stock susu Dutch Lady Chocolate ni memang kena ready berkotak-kotak kat rumah.
 
Oklah selamat mencuba menu Sarapan Sihat by Mama Iqy.
 

2 comments:

  1. bagusnye iqy makan sayur..jarang nak nengok budak baya iqy makan sayur..hehe

    ReplyDelete
  2. rajinnye mama iqy..bagus iqy mkn sayur..danish jgn harap laaa..

    ReplyDelete

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)