Followers

Wednesday, January 16, 2013

Melawat ke Rumah Amal Kasih Bestari & Ikea


Ini merupakan lawatan kedua dari grup kami, tapi merupakan lawatan pertama bagi aku sebab lawatan pertama aritu tak dapat nak join dorang.Kalini pergi bawak abi sekali, dapat tengok dengan mata kepala sendiri, kehidupan sebenar yang dilalui oleh anak2 yatim rumah tersebut.Sebakk hati ni tuhan je taw.Sebelum lawatan tu, aku tak rasa pape lagi, tapi bile balik dr lawatan tu, semangat makin kuat nak cari lebih lagi sumbangan untuk mereka menjalani kehidupan yg lebih sempurna.Percayalah korang..ni cerita betul, bukan cerita rekaan, dorang hidup dengan apa adanya, apa yg ade , itulah yg dorang kongsi bersama, sedangkan kite tido bertilamkan tilam vono berselimut tebal, ber"aircond" bagai..Tapi tak bagi mereka, tilam usang yang nipis tu lah tempat mereka melelapkan mata..Sedangkan kita, umur dah suku abad pon, masih nak tido bawah ketiak mak, tapii mereka??penah tak korang terpikir....sebakkk kann..hurmm.

Kitorang berpeluang melawat ke asrama perempuan yg terletak tak jauh dari rumah amal tersebut.Untuk pengetahuan korang, Rumah Amal Kasih Bestari merupakan pusat pengagihan sumbangan dan barang2 derma..Maksudnyer segala sumbangan yg diterima dikumpulkan di rumah amal tersebut, kemudian diagih2kan kepada beberapa buah rumah amal yg berdekatan.Dorang asingkan mengikut peringkat umur, dan jantina..

Asrama perempuan yang sempat kitorang pergi tu dihuni oleh lebih kurang 10 orang anak2 yatim yang masih belajar di sekolah menengah.Rumah kedai yang diubahsuai menjadi asrama dan bilik untuk dijadikan tempat berteduh adik2 ini..Banyak kemudahan yang kurang kat asrama ni, kitorang interbiu sorang2, tanya apa keperluan yg mereka mahukan, memang tanya dari hati ke hati gitu..Walaupon dorang malu2 jgak mulanya, tapi dorang memang sempoii..Happy je menerima kunjungan kitorang..hehehe..InsyaALLAH kalau ade rezeki lebih, permintaan dorang akan ditunaikan..Harap2 dapat kumpul sumbangan lebih banyak lagi..



bersama Kak Zue, pengasas Rumah Amal yang membawa kami ke asrama ini berjumpa dengan adik2 baru kami =)

Di ruang ini lah tempat mereka solat berjemaah yang hanya beralaskan karpet nipis yang tak menutupi penuh ruang tersebut...Hurmmm
..

ini plak keadaan dapur asrama tersebut..Kat situ lah tempat memasak, kat situ lah tempat mereka makan bersama2..


Big Boss (yaya) , and eida tgh khusyuk dengar cerita adik2, ieza ( kiri sekali) tgh sibuk catit perkara2 penting..Para2 suami , Abi and Syafiq (hubby yaya) tunggu kat bawah, sebab ni kan asrama pempuan...heheheh..


**********************************************************************

Lepas je habis lawatan, kitorang semua terus ke Ikea plak..Haippp!!!! Bukan nak berjimba makan meatball semata2 hokkayy...FOKUS!!!! hehehehe...Sampai2 sane stresss Nokk!! cari parking melilau2..Mencii taukk..Kitorang lepak isi tangki bagi full tank dulu, mentedarah meatball, borak2, gelak kuat2,sampai orang sekeliling pndang2 jeling2, tenung2 renung2..Haiishhh...dah kenyang misi diteruskann..Masing2 fokuss..Semua taw tugas masing2, semua pegang pensil and kertas ditangan..Dah rupa treasure hunt pon ade..Semua barang yang kami listkan, berjaya di servey...Ukur sane, ukur situ, cari sane cari sini..Fuhhh fenattt gak ekk.5 orang, 5 idea, 5 citarasa..Mmgg gilerr...Tapi tak terasa penatt, sbb masing2 enjoyy..Walaupon dalam mood "bekerja" kann..Takleh nak cuci mate lebih2, berkojo lah kito sekueknyo..hahahahha...









Masing2 fokuussss...Takuttt...hehehe..


*************************************************************************

Jom bantu kami merealisasikan impian adik2 kite di Rumah Amal Kasih Bestari, kadang2 duit banyak yang kite ade ni, bukan semua nyer untuk kite, sebahagiannya adalah untuk mereka2 yang memerlukan..Hulurlah bantuan sumbangan seikhlasnyer..Nilai tak penting, yang penting niat kite ikhlas nak bantu mereka..Jommm!!!buat amall..Senangnyer nak dapat pahala...Taknak ke???













16 comments:

  1. bagusnya amal camni...kesian tgk2 adik2 tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebakk bile tengok air muka dorang....hurmmm

      Delete
  2. awat sadis sgt muka aku masa telan meatballs tu erk ?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum nory, kesiannya bila tengok keadaan diorang tinggal camtu. semoga Allah mempermudahkan urusan untuk menolong mereka. insyallah :)

    ReplyDelete
  4. Terharu dengan program amal korang...semoga berjalan lancar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih...insyaALLAH doa2kan event ni berjalan lancar...aminnn

      Delete
  5. kan mila.. nory sabotaj kita.. hahaha.. za dah gelak2 tengok pic2 tu sume.. hahaha..

    ReplyDelete
  6. ya Allah, kesian tengok dapur dorang...hurmmm, apapun, terliur tgok meatball tu.. kyaaaaaaaaaa nk g mkn gak kat sana >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesiann kan...

      tak tertelan meatball mengenangkan nasib anak2 rumah amal tu...huhu...sebakk =(

      Delete
  7. sempat lagi pergi layan meatball ye??hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. layan meatball sebelum "bekerja"...isi tank penuh2 dulu...hehe

      Delete
  8. memg sedih tgk keadaan tpt dorg tgl tuh...

    smpt lg mkn meatball ye

    ReplyDelete
  9. noryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy! T___T
    sajeee sabotaj yaya kannnnnnn :P
    buruk bebenoooo muka aku! stressssssss :P

    ReplyDelete

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)