Followers

Monday, March 18, 2013

Kelebihan Bercium | Baik untuk kesihatan


Ahli perubatan mendapati bahawa berciuman baik untuk kesihatan.Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga efektif melawan penyakit.Apa saja keuntungan berciuman bagi kesihatan?

- Bercium dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita.Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung per minit.

- Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras.Kira-kira 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit.Ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

-Beberapa doktor gigi percaya, bahawa ciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang.Berciuman menstimulasikan air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi.

- Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan stress.Berciuman dalam waktu yang lama boleh menghancurkan hormon stress.

****************************************************************

Tambahan info : KELEBIHAN BERCIUM

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan rutin ini.
2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri.Membuat seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.
3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan tinkat metabolis.Ada yang mengatakan, bahawa dengan berciuman berghairah tiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu menghilangkan berat badan.
4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress.Berciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengirangi energi negatif,dan memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.
5.Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur.Otot pipi yang menegang kerana ciuman yang berghairah mampu membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.
6.Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan kolesterol.
7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.
8.Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan  melalui air liur.Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu mengurangi sakit.



Peringatan : Cium suami yang "halal" yer..Jangan ko bantai ciom pakwe ko plak.Ada plak makan pelempang nanti, Aku tak masuk campur...hehehehe

Okbye!!!
-

27 comments:

  1. mari kite bercium-ciuman...ngan suami...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh ingatkan berciuman2dgn noryy...hahaha
      tanjat boboy...ihikkks

      Delete
  2. Good info nie.. xtau plak akk bercium blh menurunkan kolestrol. Kolestrol akk tggi gak nie.. ok nak bgtau hubby pasnie pagi2 kena cium lama2 sikit...kih..kih..kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan lama2 sgt kak, kang lain yang jadiiii...hahahah...
      ade jugak yg lambat masuk opis nnt..hehe

      Delete
  3. Assalamualaikum nory. pendorong rasa nak bercium selepas membaca ini! hahahahahhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hadiiii....bini awok mintak syiomm ni...kehkehkeh

      Delete
  4. Bagus info... selain kesihatan, pahala pun dapat kalau cium dengan yang halal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betulll tu....pahala berganda2 kalau cium suami kann

      Delete
  5. bakar kalori!..haha..abisla somi kne kiss jela..kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...
      mesti somi nak gi kerja pon berat hati...hahaha

      Delete
  6. alamak trbaca plak entry ni,,
    huhu maafkan sya,maafkan sya..hehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayoyoyo..

      bahaya ni...

      kena kahwinkan cepat ni..hehe

      Delete
  7. auuuummmmm... balik ni nak melekatttt je la.. okhokhokhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha

      bukan hari2 melekat ke?

      hekhekhek

      Delete
  8. Alamak xkawen lg, sabo je la eyh..hehee...ni yg buat xsaboo ceq nak kawen ni.eheheeh :D :P

    ReplyDelete
  9. hehe..harus amalkan.lagi2 dah ada suami kan.
    byk sgt kelebihan ciuman ni.

    ReplyDelete
  10. sakan betoi gambaq depa dua
    hahahaha

    ReplyDelete
  11. perghhhhhhh tajukkkk.
    memang konpem GOOGLE seo terussss melekat. hewhewwww

    ReplyDelete
  12. ni yang tak sabar nak kahwin ni..hehehehe

    ReplyDelete
  13. hahha terbaik la caption utk pic yg last tu.. tgelak anis...

    ReplyDelete
  14. ooppss..kne tggu halal la ni..ehhehe...klo ngn mak ayh cium pipi je

    ReplyDelete
  15. mcm ni nak kena kawin cpat la nak bercium2 ni..ahaaks!.. :p

    ReplyDelete

* Sila2 kan lah tinggalkan jejak anda disini.
* Terima Kasih ..=)